ZDROWIE NAJCENNIEJSZY DAR

TU UZYSKASZ PORADE WSPARCIE I POMOC


#1 2010-06-17 10:39:39

Izabela

Administrator

Zarejestrowany: 2010-05-25
Posty: 11
Punktów :   

KARTA PRAW PACJENTA

Europejska Karta Praw Pacjenta stworzona została w celu zapewnienia „wysokiego standardu ochrony zdrowia ludzi”, na podstawie Artykułu 35 Europejskiej Karty Praw Podstawowych. Każdy obywatel ma prawo do promowania, monitorowania i społecznej kontroli poziomu przestrzegania praw pacjenta, jak również wpływania na kształt polityki zdrowotnej Unii Europejskiej. Stąd trzy ostatnie pozycje z Karty Praw Pacjenta zwane są Prawami Aktywnego Obywatela.

PRAWA PACJENTA
(wg EUROPEJSKIEJ KARTY PRAW PACJENTA)

   1. Prawo do profilaktyki

      Każda osoba ma prawo do należytej opieki zdrowotnej, w celu zapobiegania chorobom.
   2. Prawo dostępu do opieki medycznej

      Każda osoba, której zdrowie tego wymaga, ma prawo dostępu do świadczeń medycznych. Świadczeniodawcy muszą zagwarantować równy dostęp każdemu świadczeniobiorcy, bez dyskryminacji ze względu na finansową zasobność pacjenta, miejsce jego zamieszkania, rodzaj choroby czy też czas dostępu do świadczeń medycznych.
   3. Prawo do informacji

      Każdemu pacjentowi przysługuje prawo uzyskania wszelkich informacji, dotyczących jego stanu zdrowia, oferty świadczeń medycznych, sposobu korzystania z nich, jak też tego wszystkiego, co jest aktualnie dostępne dzięki badaniom naukowym i innowacjom technologicznym.
   4. Prawo do wyrażenia zgody

      Każda osoba ma prawo dostępu do wszelkich informacji, które mogłyby umożliwić aktywne uczestnictwo w decyzjach, dotyczących jej zdrowia. Posiadanie takich informacji (włącznie z uczestniczeniem w badaniach naukowych) jest warunkiem wstępnym do podjęcia jakichkolwiek kroków w dziedzinie leczenia.
   5. Prawo do wolnego wyboru

      Każda osoba ma prawo wolnego wyboru procedury leczenia oraz wyboru świadczeniodawców - na podstawie rzetelnej informacji.
   6. Prawo do prywatności i poufności

      Każda osoba ma prawo do traktowania informacji na jej temat, jako poufnych (w tym informacji, dotyczących stanu jej zdrowia oraz ewentualnych procedur diagnostycznych, lub terapeutycznych), a także do ochrony własnej prywatności podczas wykonywania badań diagnostycznych, wizyt u specjalistów i w trakcie całego procesu leczenia, niezależnie od jego charakteru (farmakologiczne, chirurgiczne itp.)
   7. Prawo o poszanowaniu czasu pacjenta

      Każda osoba ma prawo do uzyskania niezbędnego świadczenia medycznego w krótkim, wcześniej określonym, czasie. Prawo to przysługuje pacjentowi na każdym etapie leczenia.
   8. Prawo o przestrzeganiu norm jakościowych

      Każda osoba ma prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych wysokiej jakości, które powinny być zrealizowane zgodnie ze szczegółowo określonymi zasadami i normami.
   9. Prawo do bezpieczeństwa

      Każda osoba ma prawo do korzystania z prawidłowo świadczonych usług zdrowotnych, niewyrządzających jej żadnego uszczerbku, wolnych od błędów, zgodnie z dobrą praktyką lekarską, a także prawo dostępu do świadczeń zdrowotnych i leczenia, zgodnych z wysokimi standardami bezpieczeństwa.
  10. Prawo do innowacji

      Każda osoba ma prawo dostępu do innowacji, w tym do procedur diagnostycznych, zgodnie z normami międzynarodowymi i niezależnie od względów ekonomicznych czy zasobów finansowych.
  11. Prawo do unikania niepotrzebnego cierpienia i bólu

      Każda osoba ma prawo do unikania - w takim stopniu, w jakim to możliwe - cierpienia i bólu, niezależnie od stadium choroby.
  12. Prawo do leczenia, dostosowanego do potrzeb

      Każda osoba ma prawo do programów diagnostycznych lub terapeutycznych, dostosowanych do jej osobistych potrzeb - w takim zakresie, w jakim to tylko możliwe.
  13. Prawo do zażaleń

      Każda osoba ma prawo do składania zażalenia zawsze, gdy doznała jakiegokolwiek uszczerbku, jak też prawo do uzyskania odpowiedzi na zażalenie lub innej informacji zwrotnej.
  14. Prawo do rekompensaty

      Każda osoba ma prawo do otrzymania odpowiedniego odszkodowania - w uzasadnionym, krótkim czasie - jeśli doznała krzywdy fizycznej, moralnej lub psychicznej, spowodowanej źle prowadzonym leczeniem.
  15. Prawo do podejmowania działań leżących w interesie ogółu
  16. Prawo do działalności na rzecz praw przysługującym pacjentom
  17. Prawo do uczestnictwa w kształtowaniu polityki zdrowotnej

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.pl